12 kwietnia 2015

Indonezja, 200 rupii


Awers - sylwetka ptaka, napis JALAK BALI, 200 RUPIAH
Rewers -godło Indonezji, napis BANK INDONESIA, rok wybicia

200 rupii - 2003 r.
    1 rupia /IDR / = 100 senów
 

















Metal - Aluminium
Średnica: - 25 mm
Masa - 2,38 g
Obrzeże - gładkie
Emisja - 2003-2008
Wycofanie z obiegu - w obiegu







Jalak Bali czyli szpak balijski. Ptak o białym upierzeniu, z czarnymi końcówkami sterówek i lotek oraz niebieską otoczką wokół oczu. Wielkość ptaka nie przekracza 23 cm, a jego masa ciała 100 g.
Odkryty w 1911 na wyspie Bali, obecnie prawie na wymarciu. Na wolności pozostało zaledwie kilka do kilkudziesięciu osobników.






Głównym elementem godła Indonezji jest złoty orzeł Garuda.
Na piersi orła znajduje się tarcza z pięcioma polami zawierającymi symbole pięciu zasad, jakie miały leżeć u podstaw budowy i funkcjonowania państwa indonezyjskiego: wiarę, demokrację, jedność narodu, sprawiedliwość społeczną, równość kobiet i mężczyzn, humanitaryzm i społeczeństwo.

Orzeł w łapach trzyma wstęgę z dewizą państwa 'Bhinneka Tunggal Ika', co w oznacza 'W różnorodności siła'.

4 komentarze:

  1. Polak i Indonezyjczyk dwa bratanki:) Kolor flagi w takich samych barwach i godło podobne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Flaga rzeczywiście bardzo podobna, orzeł może trochę mniej ale coś w tym jest :)

    OdpowiedzUsuń
  3. chciałabym mieć tą monetę - jestem ornitologiem z zawodu i z zamiłowania i zbieram wszystko, co ma ptasie motywy :) a szpaka balijskiego widziałam w toruńskim ogrodzie zoobotanicznym :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nie mam żadnych monet z tego kraju u siebie w kolekcji, ale możliwe, że kiedyś uda mi się jakieś zdobyć. Właśnie dlatego ja również jeśli brakuje mi jakiś fajnych monet to lubię je zamawiać przez internet. Świetnie, że są również sprawdzone opinie https://www.skarbnicanarodowa.info.pl/opinie/ i wtedy wiem czy warto z danego miejsca zamawiać.

    OdpowiedzUsuń